آشنایی با شهرهای گرجستان

راهنمای سفر 09 تیر ، 1403 3 دقیقه

یکی از قدیمی ترین کشورها با فرهنگی غنی و مردمانی مهمان نواز ، آداب و رسومی زیبا و دارای سنت های غذایی اصیل و یکی از زیبا ترین مناطق جهان کشور گرجستان است . 

گرجستان در شرق دریای سیاه و ما بین مرز اروپا و آسیا قرار دارد و همچنین به عنوان دومین کشور جهان از لحاظ پذیرش دین مسیحیت و مکان های تاریخی محسوب می شود ، سفر به این کشور برای ایرانیان بدون دریافت ویزا امکان پذیر است و همین امر موجب شده تا گردشگران زیادی از ایران این کشور را به عنوان مکانی برای تفریح و سرگرمی در ایام تعطیل خود انتخاب کنند . 

به دلیل مرزهای مشترک بین ایران و گرجستان گردشگران شاهد اشتراکات فرهنگی بسیاری در این کشور هستند ، اشتراکاتی مانند اعیاد و جشن ها به طور مثال مردم گرجستان برای سبز کردن سبزه ، رنگ کردن تخم مرغ در زمان عید نوروز مراسم جشن به پا می کنند و یا در زمان گل ها جشنی به عنوان جشن گل رز نیز دارند که دیدن آن ها از نزدیک خالی از لطف نخواهد بود . 

تفلیس 

تفلیس یکی از مهم ترین شهرها و پایتخت کشور گرجستان است که از طبیعت بسیار زیبا ، چشمه های آب گرم فراوان ، مکان های تاریخی زیبا مانند کلیسا و مسجد و مردمانی باعقاید مذهبی گوناگون برخوردار است و همچنین این شهر به دلیل مکان های تاریخی و مدرن توانسته نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب کند . 

تفلیس را می توان نماد تلفیق فرهنگ ، معماری ، عقاید مذهبی و نژادی دانست به طور مثال از لحاظ نژاد اغلب مردم این شهر از نژاد گرجی هستند و از لحاظ معماری این شهر دارای کوچه ها و خیابان های سنگ فرش باریک و مارپیچ ، بالکونهای بسیار زیبای قدیمی و مساجد و کلیسا های باستانی شگفت انگیز و رودخانه های که از وسط این شهر گذر می کنند ، می باشد که می تواند لحظات بسیار لذت بخش و مفرحی را برای گردشگران  فراهم کند . 

این شهر علاوه بر ویژگی های بالا دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است که می تواند هر ببیننده ای را به خود جذب کند ، این جاذبه ها عبارتند از : 
کلیسای جامع تثلیث مقدس یا سامبا تفلیس، حمام های تاریخی ، آتشکده ساسانی ، منطقه قدیمی تفلیس، قلعه ناریکالا ، خیابان روستاولی ، پل خشک ، پل صلح ، موزه سیمون جاناشیا ، موزه های تاریخ و هنر، تئاتر گابریازده ، و میدان آزادی ، پنج دریاچه زیبا و قابل شنا و کلیسای عصر صفوی . 

از سوغاتی های شهر تفلیس می توان به چاقو های دست ساز زیبا ، جام نوشیدنی ساخته شده از شاخ به نام کانتاسی ، پاپاکی ( نوعی از کلاه ) اشاره کرد  و همچنین تفلیس شهری است که به دلیل قرار گرفتن در ما بین دامنه کوه های قفقاز و دریای سیاه دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است در نتیجه دارای تابستان های بسیار گرم و زمستان های سرد می باشد که همین امر در به وجود آمدن چهار فصل زیبا و متفاوت به این شهر کمک می کند . 

تفلیس دارای تابستان های گرم ، زمستان های بسیار سرد ، بهار و پاییز معتدل و مناسب است و به نظر می رسد یکی از بهترین زمان ها برای سفر به این شهر زیبا و دل انگیز فصل بهار و پاییز است چرا که در طی این دو فصل هوا به دلیل بارندگی های دلنشین مناسب و معتدل است . 

لازم به ذکر است که بانک ها ، مراکز خرید و مراکز تجاری در ایام تعطیل فعالیتی نخواهند داشت . 




تلاوی 

شهر تلاوی برای علاقه مندان به تاریخ می تواند یکی از زیباترین شهرها به حساب بیاید چرا که این شهر دارای بناهای تاریخی بسیار فراوانی است که تا به الان نظر مورخان زیادی را به خود جلب کرده است .  

تلاوی مرکز مهمترین شهر قفقاز و شرقی ترین شهر گرجستان یعنی کاختی می باشد ، این شهر به دلیل برخورداری از زیبا ترین مناطق تاریخی ، منظره های شگفت انگیز دامنه کوه های قفقاز ، پارک نادیکواری و نوشیدنی های اعلا یکی از مهمترین مناطق گردشگری گرجستان به حساب می آید و همچنین لازم به ذکر است که یکی از بهترین فصول برای گردشگری در این شهر فصل پاییز است ، یکی از دلایل این امر آب و هوای مناسب و معتدل و برگزاری جشن انگور است که هر ساله توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کند . 

متسختا

شهر متسختا یا مکته یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان محسوب می شود و همچنین یکی از قدیمی ترین شهرهای گرجستان نیز هست که نزدیک به هزار سال قبل بنا شده و به دلیل تاریخ غنی از کلیسا ها و مکان های تاریخی بسیار زیبای برخوردار است . 

این شهر با خیابان های سنگ فرش شده ، بناهای با سبک معماری قدیمی ، کوه های بلند و زیبا ، رودخانه های خیره کننده ای که از وسط این شهر عبور کرده اند و کلیساهای ارتدوکس و مهم ترین اثر تاریخی سامتاورو ( محل خط کش ) می تواند هر بیننده ای را به خود جذب کند . 





باتومی 

یکی از بهترین و زیباترین تفریحگاه های ساحلی با آب و هوای دلپذیر گرجستان شهر باتومی است ، این شهر در مرز ترکیه و در جنوب غربی گرجستان واقع شده است و همچنین به دلیل زیبای شگفت انگیز و طبیعت بکر به عنوان پایتخت دوم این کشور شناخته شده است . 

گردشگران شهر باتومی این امکان را برای گردشگران خود فراهم می کند تا بتوانند از انواع پارک ها و سواحل زیبا و بناهای تاریخی و مجسمه های سنگی شگفت انگیز لذت ببرند و اما بیشترین جاذبه های دیدنی و گردشگری پرطرفدار باتومی عبارتند از : منطقه قدیمی باتومی ، مجسمه عشق ، باغ گیاه شناسی ، سواحل باتومی ، پارک دلفین ها ، قلعه گونیو آپساروس ، مرکز تفریحی آرگو ، میدان پیزا باتومی ، آبشار ماخونتستی و بلوار باتومی .  

باتومی شهری است با آب و هوای گرم با بارش های فراوان باران که همین امر منجر به آب و هوای نیمه استوایی این شهر می شود شاید به نظر برسد که بهترین زمان سفر به این شهر اواسط تابستان است اما سفر به این شهر در این زمان می تواند بسیار گران قیمت شود چرا که در این زمان از سال قیمت ها بسیار زیاد و بالا است . 



شهر کوتایسی 

کوتایسی یکی دیگر از شهرهای ساخته شده در هزاره دوم قبل از میلاد مسیح است که موقعیتی مناسب برای گردشگران از لحاظ مکان های تاریخی ، برگزاری جشن های مختلف و طبیعت زیبا فراهم می کند ، این شهر دومین شهر بزرگ کشور گرجستان محسوب می شود که دارای آب و هوای گرم و خشک در تابستان و مرطوب و سرد در زمستان است . 

جشن های سالانه روز مقدس کوتایسی که همراه با رقص سنتی ، معبد باگراتی ، باغ گیاه شناسی ، تنگه اوکاتسه ، غار های زیبا ، آبشار کینچخا ، قلعه ایتادل از جمله جاذبه های گردشگری شهر کوتایسی است . 



یکی از شهر های بسیار زیبا و شگفت انگیز گرجستان سیغناقی است ، این شهر که به دلیل زیبای بیش از اندازه و خیره کننده به جایگاهی برای برگزاری مراسم عروسی و ازدواج تبدیل شده و به همین دلایل عنوان شهر عشق را به خود اختصاص داده است.  

گردشگران این شهر زیبا می توانند علاوه بر مشاهده طبیعتی زیبا و دلنشین به نظاره صومعه سراهای تاریخی آن نیز بنشینند و ساعت ها از آن لذت ببرند . 

باخمارو

شهر باخمارو به عنوان یکی مرتفع ترین شهر های کشور گرجستان شناخته شده است ، ارتفاع بالای این شهر این امکان را برای گردشگران فراهم می کند تا آن ها بتوانند از فراز دریای سیاه به نظاره طبیعت فوق العاده ، طلوع و غروب خورشید دلنشین وکهکشان راه شیری بنشینند و لذت ببرند .