مناطق گردشگری آذربايجان

جاذبه های گردشگری 09 تیر ، 1403 3 دقیقه

كشور  آذربايجان درغرب درياي خزر و در همسايگي كشورمان ايران قرار دارد و نقطه اتصال آسياي جنوب غربي و اروپا است ، اين كشور سرسبز و زيبا از لحاظ موقعيت جغرافياي بر روي كوه قفقاز قرار گرفته و به دليل طبعيت كوهستاني و گونه هاي مختلف گياهي و برخورداري از مكان هاي زيباي تاريخي توانسته نظر گردشگران فراواني را به خود جلب كند . 

كشور جذاب و زيباي آذربايجان از مردمي بسيار خون گرم و مهربان شكل گرفته است كه به زبان تركي سخن مي گويند ، اين كشور به دليل سابقه تاريخي داراي فرهنگي غني و عظيم است . 

برج هاي شعله  Flame Towers 

برج هاي شعله در شهر باكو از سه برج منحني شكل با يك محوطه بزرگ در ميان برج ها تشكيل شده است و همچنين اين برج ها از لحاظ ارتفاع و نوع كاربري با هم متفاوت هستند بدين معني كه برج شمالي يا برج اول كه190 متر ارتفاع دارد و بلندترين برج محسوب مي شود كاركردي كاملا مسكوني دارد ، دومين برج يا برج شرقي كه 160 متر ارتفاع و 37 طبقه دارد در تمام طبقات اين برج هتل وجود دارد و سومين برج که از همه ی ساختمان های دیگر كوچكتر است و داراي 140 متر ارتفاع و 38 طبقه است كه مختص دفاتر تجاري است و اما محوطه ما بين برج ها كه محيطي بسيار زيبا و دلنشين است كه داراي رستوران هاي زيبا ، سينما و مراكز تفريحي است و مي تواند مكاني مناسب براي گردشگران باشد . 



كاخ شيروان شاه 

کاخ شیروان شاه به عنوان توسط شروان شاهان در قرت 15 ساخته شده و در سال 1411 توسط شاه شيخ ابراهيم اول مورد مرمت قرار گرفته است ، اين كاخ دو طبقه و داراي پله هاي پيچ در پيچ و باريك است و ساختمان قصر اصلي ، مقبره سيد يحيي باكويي ، باقي مانده هاي حمام و مخازن آب ، مسجد يك مناره شاه و دروازه مراد از قسمت هاي مختلف اين كاخ است . 

اين كاخ امروزه به موزه مركزي تبديل شده كه در آن مي توانيد آثار اسلامي فراوان و بي نظيري مانند مسجد و طاق هاي شبستان و سردرهاي دروازه با نوشته هاي به زبان عربي و اسلامي و مقبره سید یحیی در بخش جنوبی اين كاخ را مشاهده كنيد . 

موزه تاريخ ملي آذربايجان National Museum of Azerbaijan

موزه تاريخ ملي آذربايجان در ستال 1920 ميلادي توسط زين العابدين تقي يف ساخته شده است و همچنين بزرگترين موزه در اين كشور به حساب مي آيد ، چراكه اين موزه داراي بيش از 2000سالن در زمينه هاي مردم نگاري ، تاريخ مدرن ، تاريخ باستان و قرون وسطي آذربايجان ، صندوق سكه شناسي ، گردش علمي و 6000 نوع صنايع دستي است .  

ساختمان اين موزه بسيار زيبا و شگفت انگيز است اين موزه علاوه بر آثار زيبا و ارزشمند از معماري داخلي و بيروني جذابي برحوردار است . 

يكي ديگر از مكان هاي ديدني كشور آذربايجان بناي است با معماري شرقي كه در توسط آخرين خان نخجوان كلبري كنكري پدر احسان خان در قرن 18 ميلادي ساخته شده است  و همچنين داراي دو طبقه خشتي با 8 سالن است كه در تمام اتاق هاي آن طاقچه هاي زيباي وجود دارد و در 3 اتاق آن نقاشي ديواري و آينه كاري وجود دارد كه زيباي اين مكان را دو برابر مي كند علاوه بر اتاق ها اين ساختمان از استخر و چاه آب و فضاي سرسبز وسيعي برخوردار است . 

البته لازم به ذكر است كه امروزه اين ساختمان به موزه فرش تبديل شده است كه در آن انواع مختلف فرش مانند گليم ، جاجيم ، خورجين ، مفرش ، شماخ با نقش هاي زيباي سنتي  به چشم مي خورد . 

درياچه گوي گول 

يكي از پارك هاي ملي آذربايجان پارك درياچه آبي يا پارك گوي گول است كه در منطقه حفاظت شده گوی‌گول و زمین های دولتی و جنگل هاي مجاور آن قرار دارد ، اين پارك به دستور رئيس جمهور وقت يعني الهام علي اف در سمت غرب كشور آذربایجان ساخته شد . 

اين پارك به دليل وجود درياچه زيبا و تميز و 420 گونه متنوع و مختلف گياهي مانند بلوط ، راش ، افرا ، زغال اخته ، شاه توت و گونه هاي زيباي جانوري مانند كركس ريش ، سياه گوش ، چكاوك درختي ، قرقاول قفقاز يكي از زيباترين پارك هاي ملي كشور آذربايجان است .




روستاي لاهيج 

روستاي لاهيج در طرف چپ رودخانه قيرديمان در شمال غربي پايتحت آذربايجان قرار دارد اين شهر به دليل صنايع دستي زيبا و اصيل و صنعت مسگري و قالي ها يزيبا معروف است و اكثريت مردم آن به زبان تاتي صحبت مي كنند .

روستاي لاهيج

در شهر سوراخاني آذربايجان بناي قلعه مانند كه توسط خانه هاي روحانيون زرتشتي محاصره شده به نام يانار داغ و يا آتشگاه باكو وجود دارد اين بنا به صورت 5 ساختمان و يك حياط زيبا كه در وسط آن محراب و بناي به شكل چهار گوش كه آتش در زير گنبد هاي اين بنا روشن است  طراحي و ساخته شده است و همچنين اين آتشگاه از يك ميدان گازي طبيعي با هفت دريچه تغذيه مي كند . 


پير مسجدي 

يكي از بزرگترين و قديمي ترين مسجد هاي شهر باكو كه از نظر معماري و بنا بسيار متفاوت است پير مسجدي است ، اين مسجد در سال 1905 ساخته شده و بناي اين مسجد به دليل معماري شگفت انگيز و نقوش آذربايجاني ، محراب و گنبد هاي مرمري جز بناهاي تاريخي كشور آذربايجان مي باشد . 

قلعه دختر 

قلعه دختر در دوره ساسانيان و در قرن 12 ميلادي در قسمت مركزي شهر باكو با 29 متر ارتفاع  و16 متر عرض و 6 طبقه  ساخته شده است  ، اين قلعه در سال 2000 ميلادي توسط سازمان جهاني يونسكو به ثبت رسيد ه است . 

قلعه دختر در ابتدا مكاني براي نيايش و زيارت زرتشتيان بوده ، ديوار هاي اين قلعه از جنس سنگ بوده و حدود 14 متر در داخل زمين است كه اين امر موجب شده تا اين بنا ضد زلزله باشد .